Loader

Introduction - OktOpusz Project 2021-2023

Carpathian Basin Education Expert Database

Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása és működtetése a határon túli magyar oktatás fejlődése érdekében.

Az ERASMUS+ programban (2021-1-HU01-KA220-SCH-000034382) támogatást nyertünk a projekt megvalósítására.

Consortium:

  • Innovatív Pedagógiai Műhely
  • Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége
  • Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

A projekt kezdő időpontja:2021. november 1.
A projekt befejezése:2023. október 31.
Read more Registration

Annyira jó az oktatás, amennyire a benne dolgozó pedagógusok jók

2024. október 4.

Olvassátok el, a Maszol.ro portál kollégánkkal készített interjúját

Aki a katedrán áll, teremt. Létrehoz valami megfoghatatlant, ami a padokban ülőket megváltoztatja. A pedagógusi hivatásban rejlő lehetőség egyensúlyt teremteni: megtanítani az értékálló dolgokat, visszacsempészni a gyerekek életébe azokat, felhasználva a modern kor nyújtotta lehetőségeket. Többek között ezeket vallja Csatlós Erzsébet Zsófia tanítónő, a PedCafé ötletgazdája, az RMPSZ Hunyad megyei elnöke. Vele beszélgettünk arról, hogy miként lesz valakinek tanítás az életcélja és a legnagyobb öröme.

– Kezdjük a szokásos kezdőkérdéssel, hiszen egy pedagógus esetében a hivatás valójában elhívást is jelent, belső ösztönzést. Szóval: miként alakult a pályaválasztásod, és ha röviden össze lehetne foglalni, mit jelent számodra ez a hivatás?

– Gyerekkoromban nagy álmodozó voltam, világutazónak készültem, aztán lelkész szerettem volna lenni. Soha nem gondoltam arra, hogy pedagógus legyek, bár nagyon közelről láttam, mit jelent ez a hivatás, mert anyukám tanító volt a falunkban. Amikor elvégeztem a nyolcadik osztályt, éppen 1989 júniusában, egy közeli kisváros szakközépiskolájába felvételiztem, mert az volt a legközelebbi magyar líceum. Faipari szakon tanultam egy évig. Aztán 1990-ben, amikor Zilahon tanítóképzőt indítottak, anyukám kitalálta, hogy felvételizzek újra. Hevesen tiltakoztam, de meggyőzött. Így kerültem tanítóképzőbe, azt a titkos tervet dédelgetve, hogy lelkész azért még lehetek. De már az első óralátogatások alkalmával eldőlt, hogy nem leszek én semmi más, csakis tanító. Megéreztem ugyanis, hogy az osztályteremben történik valami.

Aki a katedrán áll, teremt. Létrehoz valami megfoghatatlant, ami a padokban ülőket megváltoztatja. Nagyon jó gyakorlatvezető tanítóink voltak, akik hagytak minket, hogy próbálgassuk a szárnyainkat, minden lépésünket aprólékosan kielemezték, így építgetve bennünk a szakmai tudást. Azóta is hálás vagyok nekik ezért. Tanáraink arra biztattak minket, hogy közösségi emberek legyünk, nem is tudok azóta sem másként gondolni magamra. Szeretek tanító lenni, vannak pillanatok az osztályteremben, amikor eluralkodik bennem az érzés, hogy jó helyen vagyok. A legeslegjobb helyen.

– A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége Hunyad megyei elnöke vagy, így rálátsz a pedagógustársadalom ügyes-bajos dolgaira. Hogyan látod, melyek a pedagógusszakma legnagyobb kihívásai napjainkban?

– Amikor elkezdtem tanítani, szinte ugyanazokat a tankönyveket használtam, mint amikből én magam is tanultam. Aztán hirtelen elindultak azok a változások, amelyek azóta egyre nagyobb fordulatszámon pörögnek, és egyre nehezebb lépést tartani. Ráadásul a világ is nagyon dinamikusan fejlődik. Talán nem is álmodtam arról, hogy készítek egy fotót a telefonommal, amit egy kattintással kinyomtatok fotópapírra. Mi, az elmúlt évezred gyermekei, ott loholunk ezeknek a változásoknak a nyomában, próbálunk lépést tartani, és átadni a régimódi értékeket: jólneveltséget, lexikális tudást, szabályokat. Csupa olyasmit, amit az új évezred gyermekei nem tartanak fontosnak. Pedig azok. A neuropedagógiai kutatások ezt igazolják. Szerintem napjainkban éppen ebben áll a pedagógusi hivatásban rejlő lehetőség: egyensúlyt teremteni, megtanítani az értékálló dolgokat, visszacsempészni azt a gyerekek életébe, felhasználva a modern kor nyújtotta lehetőségeket. Persze ez nagyon nehéz, sok időt felemésztő feladat. Az igazán elhivatott pedagógusoknak nincs is idejük másra.

– Hunyad megyében milyen a magyar pedagógusok helyzete?

– A megyében alig több mint ötven pedagógus dolgozik, és abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy mindenkit személyesen ismerek, tudok az örömeikről, tisztában vagyok a nehézségeikkel. Közös gondunk itt, szórványvidéken az állandóan csökkenő gyereklétszám. Egy szórványban dolgozó pedagógusnak a magyarsága is hivatás, amit lobogtatnia kell, mint egy zászlót, hogy a bizonytalanok is odagyűljenek alája. Ezek a feladatok pedig lassan elveszik az erőnket, a nehézségek megtörnek, lehúznak. Ha nincs egy jó pedagógusi közösség, ami megtart, könnyen kiég az ember.

– Napjainkban egyre több figyelem hárul a pedagógusok mentális egészségre, de elég kevés a konkrét, gyakorlati kezdeményezés. Te hogyan látod ezt?

– Lehetőségek vannak, hiszen nagyon sokféle képzés létezik a témában. Inkább ott a probléma, hogy a pedagógusok idő vagy más erőforrások hiányában nem veszik igénybe ezeket. Sok intézményvezető igyekszik csapatépítő lehetőségeket is teremteni, mások kevésbé. Én arról álmodom, hogy minden iskolában lesznek majd kis közösségek, amelyek törődnek egymással, vigyáznak egymásra. Hiszen egy baráti gesztus, a segítő szándék, egy jótanács sokat segít abban, hogy ne daráljanak be a mindennapok.

Felnőttképzéssel is foglalkozom, és úgy látom, hogy nagy igény van olyan képzésekre, amelyek nem a szakmai tudásra fókuszálnak, hanem az önismeretre, rezilienciára, ehhez hozzátennék még olyanokat, amelyek a tudatos jelenlétre, közösségépítésre tanítják meg a pedagógusokat. Szerencsére az erdélyi magyar pedagógusoknak számos lehetőségük van részt venni ehhez hasonló képzéseken, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége is biztosítja ezt számukra. Az igényt kell valahogy felébreszteni azokban, akik még nem keresik ezeket a lehetőségeket.

– Hozzád kapcsolódik Erdélyben a PedCafé kezdeményezés. Honnan jött az ötlet? Milyenek az eddigi tapasztalatok?

– Még a pandémia idején próbálkoztam közös online beszélgetős kávézással, mert nagyon hiányzott az együtt töltött szünetek pezsdítő hangulata, amikor szinte mindenki egyszerre beszél, mégis mindenki tudja követni. Akkor nem igazán haraptak rá a kollégák. Aztán jelentkeztem egy Erasmus+ projektbe, ami megváltoztatta az életemet. A Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása és működtetése a határon túli magyar oktatás fejlődése érdekében című projektről, vagyis az OktOpuszról van szó, amelynek az RMPSZ az erdélyi partnere. Kicsit félve jelentkeztem, hiszen nem éreztem magam szakértőnek semmiben, de nagyon örülök, hogy megtettem. Élet és lélek van benne, hiszen olyan pedagógusokat kapcsol össze, akik nap mint nap bemennek az osztályterembe, és sokszor erejükön felül dolgoznak azért, hogy a Kárpát-medencében élő magyarok számára jövőt teremtsenek. Senki nem várta el tőlem, hogy a szó akadémiai értelmében szakértsek, ellenben nagyon sokat kaptam, olyan képzéseken vehettem részt, amelyek során a képzők, dr. Tratnyek Magdolna és Mandák Csaba teljesen új gondolatokat ültettek el a fejemben a tanítással és a tanulással kapcsolatban.

– Mint például?

– Az egyik ilyen gondolat éppen az volt, hogy egy oktatási rendszer pontosan annyira jó, amennyire a benne dolgozó pedagógusok. Egy iskola vagyona nem a digitális eszközállomány, a bútorzat és a felújított épület, hanem a benne dolgozó pedagógusok tudása, hozzáértése, szakértelme. Mit tesz az átlagember az anyagi javaival? Egy helyre gyűjtögeti, hogy minél nagyobb legyen a kupac. Akkor miért ne lehetne a tudással is ezt tenni? Összehordani egy helyre és együtt használni. Így született meg az ötlet, hogy egy kávé mellett beszélgessünk a kollégákkal azokról a nehézségekről, amelyekkel nem tudunk megküzdeni egyedül, aki saját tudást halmozott fel a digitális eszközök és módszerek területén, tanítsa meg másnak is, de ne csak a röpke tízpercek alatt, hanem adjuk meg a módját, lazuljunk el, örüljünk az együtt töltött időnek, és osszuk meg a tudásunkat.

Az iskolánkban meg is valósult az első ilyen találkozó 2022 őszén a közvetlen kollégáim, a tanítók részvételével, és nagyon jól éreztük magunkat az első PedCafén, ahogy elneveztem. Még abban az évben, novemberben az OktOpusz projekt önálló szekcióval mutatkozott be Egerben, a XXIV. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencián, ahol lehetőséget kaptam, hogy jó gyakorlatként meséljek a PedCaféról. Óriási érdeklődést váltott ki, magam is meglepődtem ezen, úgyhogy elkezdtem tovább építgetni az ötletet. Létrehoztam egy közösségi oldalt, ahol igyekeztem napi rendszerességgel közölni egy-egy építő jellegű gondolatot, úgy időzítve, hogy korán reggel már az első kávézásnál elérhető legyen.

– És elkezdtek csatlakozni a pedagógusok, gondolom….

– Szép lassan gyarapodott a követőtábor, mások is szerveztek hasonló jellegű találkozókat, amelyeknek központi eleme a laza légkör és az egymás tudásából építkezés, az egymástól tanulás. Idén ősszel egy inspirációs naplóval szeretnék előállni, ami a közösségi hálózaton is elérhető lesz, napról napra fedi majd fel magát, de, ha minden jól megy, papírformában is a pedagógusok kezébe kerül. Négy nagy témakört járok majd körül, lesz szó tervezésről, önismeretről, kooperációról, értékelésről. Remélem, sok kolléga magára talál majd ezekben a témákban, és szívesen megosztja másokkal is a tudását. Arra is felkérést kaptam, hogy pedagógusközösségekbe menjek el pedcafézni. Már voltam Kolozsváron, és hamarosan más meghívásoknak is eleget teszek.

– Mennyire igénylik a pedagógusok a mentálhigiénés szolgáltatásokat? Felmérések szerint nagy szükségük lenne rá, de mint sok más fontos dologra, erre se nagyon van idejük, mivel leterheltek. Ördögi kör?

– Sajnos még nem nőtt fel annyira az erdélyi magyar társadalom, hogy a mentálhigiéné természetes velejárója legyen a mindennapoknak. A testünket napi szinten ápoljuk, a lelkünkről viszont hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Az elmúlt években kezdenek leomlani a témával kapcsolatos előítéletek falai, a pedagógusok számára egyre több lehetőség nyílik ebben az irányban és az a tapasztalat, hogy élnek is velük. Leginkább a csoportos foglalkozásokat választják önismereti tréning, workshop formájában.

– Mi motivál munka közben? Neked hogy sikerül megoldanod a túlterheltséget?

– Bármit teszek, legyen az munka, önkéntesen vállalt feladatok, az vezérel, hogy pozitív irányú változást hozzak létre, hogy attól, mit csinálok, legyen egy kicsit jobb a világ. Óriási erővel tudom belevetni magam bármely feladatba, ha egy hangyányi esélye van ennek. A tanításban is ez adja a legnagyobb hajtóerőt, a tudat, hogy együtt építjük a gyerekekkel az alapokat egy majdani sikeres jövőhöz, ami remélem, arról szól majd, hogy a maguk rendjén ők is pozitív változásokat generálnak a világban.

Nagyon szeretem a gyerekeket, szeretem velük együtt megélni, ahogy kinyílnak, ráeszmélnek a világra. Ha belépek az osztályom ajtaján, minden más elveszíti a fontosságát. Ami a túlterheltséget illeti... nem igazán értem, hogy hol kezdődik a túl. Iskolaidőben hatkor kelek, és kettőkor fekszem. Van olyan, hogy este tízkor még a reggeli farmerem van rajtam, mert nem volt időm lehúzni. Amikor több a soknál, akkor két napig alszom, persze ha éppen van erre egy szabad hétvége. A szorgos hétköznapokban olvasással tartom szinten a lelki energiatartalékokat. Minden este olvasok, azzal zárom le a napot. Amikor meg nem kell pörögni, akkor lustálkodom egy jó adagot, hogy legyen erőm a következő ütközetre.

– Mit üzennél, javasolnál pedagóguskollégáidnak, hogyan kezdjenek el mentális egészségükkel foglalkozni?

– Azt javaslom, amit magamnak is célul tűztem ki az elkövetkezőkre: jelen lenni az éppen aktuális pillanatban. Megélni a maga szépségében vagy tragédiájában, megengedni magamnak, hogy érezzek, és érzelmeimnek hangot adjak. Ezzel már sokat teszünk magunkért. A következő tanácsom az lenne, hogy a terveket kezeljék egy kicsit lazábban, kreatívabban, bízzanak az ösztöneikben, és higgyék el, hogy rendkívül értékesek. Ha mi, pedagógusok elhisszük magunkról, hogy értékesek vagyunk, és ezzel a hittel élünk a világban, ezt tükrözi a világ is nekünk. Szeptembertől ehhez adok segítséget is a PedCafé Facebook-oldalán, akinek kedve van, velem tarthat.

– Sokszor mondjuk, hogy a pedagógus elsődleges munkaeszköze a személyisége. Csatlós Zsófinak milyen a személyisége?

– Kíváncsi, rettenetesen kíváncsi. Ez a kíváncsiság hajt mindenben. Ez a kíváncsiság a vesztem is, mert, ha szembejön egy új feladat, soha nem az az első gondolatom, hogy lesz-e rá időm, hanem hogy vajon hogyan lehet megoldani. Így néha szűkösen állok az idővel. Mohón ölelem magamhoz a világot, és meg akarok ismerni belőle mindent, a szobafestéstől a mesterséges intelligenciáig. Szeretem az embereket, rájuk is kíváncsi vagyok, nagyon szeretek beszél(get)ni, és egy kezemen meg tudom számolni azokat a felnőtteket, akik olyasmit tudtak mondani nekem, hogy nem szakítottam félbe őket beszélgetés közben. Szűkebb-tágabb baráti köröm tudna erről mesélni... Ott van még a gyermeki derű, amivel a munkámat végzem, szeretem, ha jól érezzük magunkat tanulás közben, mindennap arra törekszem, hogy nyugodt, békés és derűs környezetben növekedjünk együtt. Mert növekednem nekem is kell, csak az tud hiteles lenni a tanításban, aki élen jár a tanulásban.

Csatlós Erzsébet Zsófia 1975. augusztus 4-én született Szilágycsehben. Szamosardón nevelkedett, itt végezte általános iskolai tanulmányait, majd a zilahi Gheorghe Șincai Tanítóképzőben szerzett tanítói diplomát. A dévai 3-as Számú Általános Iskola (napjainkban Eminescu-Petőfi) magyar tagozatán kezdte pedagógusi pályafutását, 2005-től az akkor induló önálló magyar iskola, a Téglás Gábor Elméleti Líceum tanítója. 2010-től a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége Hunyad megyei elnöke.- a Maszol.ro portálról

Pedagógustovábbképzés zajlott Pécsen

2024. július 12.

2024. július 3-6. között Pécsett valósult meg az Erasmus+ projekt keretében a projektbe1 most csatlakozott 26 szlovákiai pedagógus első képzése a Magyar Tudományos Akadémia székházában. A Magyarországon akkreditált pedagógustovábbképzés (Pedagógus továbbképzések, szakmai műhelyek tervezése, szervezése, vezetése) háromnapos jelenléti képzését egy online találkozó előzte meg, ahol a résztvevők tájékoztatást kaptak a háromnapos képzés szakmai és egyéb tudnivalóiról.

A képzéshez, innovatív módon, és a környezettudatosságot figyelembe véve, a Padlet felületen folyamatosan elérhető szakmai anyagok és a képzéshez kapcsolódó egyéb tartalmak találhatók. Ezekkel a résztvevők így már a képzés előtt megismerkedhettek.

A képzés során, a képzést elvégzett résztvevők

  • - elsajátították a pedagógus-továbbképzések (szakmai szolgáltatások) céljainak tanulási eredményekben történő megfogalmazási lehetőségeit,
  • - megismerték az élményalapú tanulás szemléletét, módszertanát,
  • - alkalmazni tudják a saját élményű tanuláson alapuló, műhely szemléletű továbbképzés módszereit, építve a horizontális tanulás elmeire, valamint a megoldásfókuszú megközelítésre.

A háromnapos kurzus végére saját, illetve kiválasztott sajátos pedagógiai-szakmai területükre vonatkozóan a résztvevők összeállították egy továbbképzés vagy szakmai műhely tematikáját, meghatározva a célcsoportot, a célt, elvárt eredményeket, módszereket, marketing elemeket. Ezeket a képzés végén prezentációval kísérve mutatták be egymásnak.

„A gyakorlati tudást jó hangulatban lehet megszerezni a legkönnyebben.” A továbbképzés ún. kilépőkártyáján megfogalmazott mondat jó összefoglalója a képzés további résztvevőjétől kapott visszajelzéseknek, ahol kiemelték a szakmai program feszes ívét és tartalmasságát, a szakmailag felkészült trénereket, a jó hangulatú, játékos-mozgásos feladatokkal tűzdelt képzési napok hasznosságát.

A csoport képzése a Zsolnay Fényfesztivál idején zajlott, így a várost a fénybe öltözött épületek és utcák során járhatták be esténként a pedagógusok, illetve egy tematikus városismertető „kisvonatozás” is belefért a szoros programba.

A képzés - ami az Erasmus+ Oktopusz II. projekt keretében valósult meg – elindította a most programba kerülő szlovákiai magyar pedagógusok személyes és szakmai összekapcsolódását, amely a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetség támogatásával a projekt végére újabb szakértőkkel gazdagítja a szlovákiai magyar pedagógusközösséget.

A program az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg.

Kik vagyunk és mit csinálunk

Project introduction


Development and operation of a Carpathian Basin Education Expert Database for the development of Hungarian education beyond the borders

2021-1-HU01-KA220-SCH-000034382

We won a grant from the ERASMUS+ programme to implement the project.

Organisations collaborating in the project:

Ø  Innovative Pedagogical Workshop

Ø  Association of Hungarian Teachers in Romania

Ø  Association of Hungarian Teachers of North-Bácska

Project start date: 1 November 2021

Project completion date: 31 October 2023

 

The basic aim of the project is to create an expert base of Hungarian teachers from beyond the borders, to develop the competences of experts, to promote the development of Hungarian minority education and to establish a professional basis for cooperation with the majority society and its educational institutions.

Education is a key issue for the survival of the identity and culture of the Hungarian minorities living in the partner countries participating in the development. Hungarian language education is legally organised for the minorities counting 1,440,000 persons in Romania and 293,000 persons in Serbia, where Hungarian schools are maintained and Hungarian textbooks are published. In order for the Hungarian language education system for minorities to survive and develop, it is essential that professionals with experience in their own system be included in the expert circles that influence not only the development of their own institutional network, but also the professional and educational policy plans and ideas of the majority state.

The experts of the Innovative Pedagogical Workshop have been cooperating with the Hungarian Pedagogical Association of Romania and the Association of Hungarian Pedagogues of North Bačka for almost a decade in the implementation of various educational content development and training.

The Innovative Pedagogical Workshop has organised and conducted several professional workshops in Hungary and Romania, where we have discussed development opportunities and directions with representatives of Hungarian teachers' organisations from across the border. It was here that the decision was made that the most important strategic goal is to strengthen the circle of experts of Hungarian teachers' organisations operating outside the borders of the motherland and to develop their competences.

We have decided to create a formalised system in which we can put local professionals in a position to be the generators of continuous development and professional renewal. Our aim is to create a system of training and self-training for experts that serves this purpose.

During the duration of the project, we will hold several dissemination events and professional workshops, where we will also host experts from other Hungarian teachers' organisations in the Carpathian Basin for joint reflection and exchange of ideas. The expert database will of course be set up in such a way that interested organisations and professionals will be able to join it in the future.

Consortium

Innovative Pedagogical Workshop

The founders of the Innovative Pedagogical Workshop (Innovatív Pedagógiai Műhely), a non-profit limited company, have been involved in training, organisational development, innovation support, training, teacher training and continuing education for several decades.
In 2019, we founded the company with the aim of creating an opportunity for professional exchanges, workshops and training for teachers from across the borders and beyond. We believe that we can learn the most from each other. That is why we don't just give lectures, we offer you the chance to share knowledge, learn from your own experience and participate in good discussions.


Association of Hungarian Teachers in Romania

Our association was founded in 1991, its activity is aimed at the promotion of teaching in Hungarian, quality education and upbringing at all levels of public education in Romania. We are committed to actively participate in the democratization process of the Romanian education system and to represent the interests and positions of those involved in Hungarian-language education.
Together with county organisations and four regional educational methodology centres – the one in Székelyföld in Chiucszerda, Teleki in Szováta, Gál Kelemen in Cluj and Partium in Oradea - we are bringing together the network of Hungarian-language education institutions in Romania, which is intended to improve the quality of Hungarian-language education in Romania and to provide a wide range of demanding and modern further training for teachers.


The Association of Hungarian Pedagogues of North Bačka

The Association of Hungarian Pedagogues of North Bačka was founded in 1995 and celebrates its 20th anniversary in 2015.
The main goal of our activities is to bring together teachers of Hungarian, to provide them with appropriate professional training, and to organise camps, specialised camps, excursions and competitions for teachers and students, not only in the North-Bácska region, but also in all Hungarian schools in Voivodina. Our organisation has nearly 1000 teachers who participate in the work of the Association and in the events it organises. We consider it important to develop and maintain a community of teachers of the Hungarian language at the level of Voivodina, among kindergarten, primary school and secondary school teachers.

The aim of the expert database is to contribute to the maintenance and development of quality education in Hungarian language beyond the borders. The experts included in the database are able and willing to help educational institutions and the teachers and other professionals working in them to achieve their goals by providing further training, expert advice, support and management of developments and innovations.

As the database is open, it is possible to join as an expert, if the relevant conditions are met.

The database is qualified and the professionals included in it have the knowledge and competences necessary for teacher training and professional development. 

A romániai és a szerbiai közoktatás szerkezete

Országsajátosságok

Hungarian education in Romania is part of the Romanian public education system and is run by the Ministry of Education. Within the Ministry is the State Secretariat for Minority Education, which is usually headed by a Hungarian nationality, as Hungarians are the largest national minority in Romania. Each county has an education inspectorate and in the counties with a Hungarian population, depending on the number of Hungarians, a chief inspector, a deputy chief inspector or a minority education inspector is responsible for Hungarian-language education. Teachers are appointed as a result of competitions organised by the inspectorates. The majority of public schools in Romania are run by municipalities, but the historical churches also contribute to the Hungarian school network (the Roman Catholic Archdiocese of Gyulafehervár, the Transylvanian Reformed Church, the Reformed Church of the Kingdom of Hohenstaufen, the Hungarian Unitarian Church).

Teachers are trained at universities of science by completing a pedagogical module. Further training of teachers is the responsibility of the county pedagogical houses (Hungarian courses are regularly offered by the houses of Harghita, Covasna and Mures counties) and the National Hungarian Further Training Centre based in Oradea.

In Romania, the education system consists of early education, primary education, secondary education and higher education.

Early education
Nursery (0-3 years)
Kindergarten (3-6 years old)
Primary education (ISCED 1)
Preparatory class
Classes 1-4
Primary (upper secondary) education (ISCED 2)
Class 5-8
Secondary education (ISCED 3)
Theoretical Lyceum: Mathematics and Computer Science, Philology, Natural Sciences, Social Sciences
Vocational education: sport, arts, pedagogy, theology, military
Vocational school: 4-year course, with baccalaureate
Vocational school: 3 years of training, without baccalaureate
Post-secondary school (ISCED 4)
post-secondary vocational training at tertiary technical level (you can enrol without a school-leaving certificate), typically two or three years
Higher education
Basic training
Master's degree
Doctoral training

Forms of education

Type of training:
Mass education
Special education
Form of training:
Nappali
Esti
Reduced visits
Type of training:
Normal
Simultaneous
Integrated
Additional

Education in Hungarian

Approximately 150,000 students in Romania study in Hungarian-language institutions, from nursery schools to post-secondary schools.

Eighteen counties in Romania have Hungarian-language education in public education, within Transylvania there are only kindergarten classes in Crassia-Szurény (other Transylvanian counties are Arad, Banská Bystrica, Bihor, Brasov, Veli, Harghita, Hunyad, Cluj, Covasna, Maroše, Maramures, Satu Mare, Sibiu, Silajd, Timis), outside Transylvania there are Hungarian classes in Bacău and Bucharest. While elementary and primary school classes are present in all counties, secondary education is already significantly differentiated by area: in sporadic counties (so-called "one-school" counties), there is a predominance of theoretical education over vocational education and career development profiles, which also significantly limits career choices.

Students studying in Hungarian are concentrated in smaller schools, with around 2/3 of them studying exclusively in Hungarian-language institutions and 1/3 in mixed-language institutions.

Hungarian-language education is under-represented in special needs classes and in reduced attendance and evening classes, while it is over-represented in simultaneous education (combined classes): around 11% of pupils attend this type of education, compared to 21% of Hungarian pupils.

Main features of the education system

The Ministry of Education, Science and Technological Development has the overall responsibility for the development and implementation of education policies in Serbia, based on the national framework curriculum. Schools and pre-school institutions have partial autonomy in the organisation and implementation of educational programmes and other educational activities. Higher education institutions enjoy a wider autonomy.

Institutions at all levels of education can be public or private (none in Hungarian). Public education institutions are mainly funded from the state budget.

The education system in Serbia consists of early childhood education and care, primary education, secondary education and higher education. Primary education and pre-primary education programmes are compulsory and free of charge. Secondary education is free but not compulsory.

Inclusive education

From the 2010/2011 school year, inclusive education is being implemented system-wide. The law on the foundations of the education system emphasises the prohibition of discrimination and segregation, individual education plans, the introduction of assistant teachers, and the inclusion of children with special educational needs in "regular" primary schools.

Initial teacher training

Colleges of applied studies (colleges of teacher education for pre-school teachers) or universities (teacher training colleges) provide initial training for pre-school teachers. Class teachers (grades 1 to 4) obtain a degree from a teacher training college. Specialist teachers who teach in primary grades 5-8 and in secondary education complete their studies at university level.

No specialisation or master's degree is required for pre-school teachers. Teachers in primary and secondary education must have a master's degree, while those involved in higher education must have a PhD.

All early childhood and school education teachers must pass a state examination (work permit exam) after a one-year induction period during their first employment in order to continue their teaching career. There is no such requirement for higher education teachers.

Teachers' professional development

Professional development for teachers is required by law. Teachers are required to spend part of their working time on professional development to keep their posts and their work permits.

The stages of the education system

The education system in Serbia includes: pre-school, primary, secondary and higher education. The total duration of compulsory education in Serbia is 9 years. Children start compulsory schooling at the age of 5½, when they start a pre-primary programme, followed by 8 years of primary education.

Nursery education and care is provided from the age of 6 months until the start of primary school. It consists of three levels, determined by the age of the child:

  • crèche (children from 6 months to 3 years)
  • kindergarten (children aged 3-5 and a half)
  • pre-school (children aged 5½ to 6½ years).

The nine-month pre-primary programme is the first part of compulsory education.

Primary school education is compulsory, lasts eight years and is divided into two cycles.

  • Cycle I: Grades 1-4 (children aged 6½-10½)
  • Cycle II: Grades 5-8 (children aged 10½-14½)

Most subjects in cycle I are taught by class teachers.

Each subject in cycle II is taught by a different teacher.

Public primary education is free, the only condition for admission is age.

Between the ages of 6 and 7½, all children enrol in primary school with a certificate of attendance at a kindergarten programme.

Secondary education consists of:

  • secondary school education (four years)
  • vocational training (two to four years)

There are two types of high school:

  • primary secondary school
  • vocational secondary schools, which are designed to educate gifted students in specific fields

Vocational training:

Children receive secondary vocational training in 15 different fields.

Pupils are usually 15 years old when they enter secondary education and 18½ years old when they complete the four-year course. They are admitted to schools on the basis of their performance in primary school and their final examination results.

Higher education system

Graduates can enrol in almost any faculty. Vocational school students can continue their higher education at the faculty or college of their choice. Students enrolled in a three-year vocational programme can take additional exams before university entrance exams.

The reform of the Serbian higher education system started with the accession to the Bologna Process in 2003. It received legal backing in 2005 with the adoption of the new Law on Higher Education. As of the academic year 2007/2008, all newly enrolled students in all higher education institutions will study the new, reformed courses.

Adult learning can be formal or non-formal.

Primary or secondary schools, or schools specialising in adult education, provide formal adult education, while non-formal adult education is not provided within the school system. This takes the form of various forms of continuing vocational training.

Adult education in primary school lasts from three to five years. It is organised by year groups, with two courses of study and two examinations in 1 academic year. Once students reach the age of 15, they can enrol in adult education. There are 14 adult education schools in Serbia. Primary schools can also run adult education programmes at primary level.

Secondary adult education schools offer:

  • a specific adult learning curriculum
  • vocational training programmes
  • training

In order to implement special programmes in the field of adult education, other associations or individuals must comply with the requirements for implementing special programmes and obtain the approval of the Ministry.

Minority education Education in Vojvodina

In Vojvodina, there is an extensive network of institutions for Hungarian language education. A vertical education policy system is in place to protect the education of the Hungarian-speaking minority: the State Secretariat of the Republic, the Provincial Secretariat, the Hungarian National Council, teachers' organisations.

Thanks to a well-developed and extensive network of Hungarian institutions in Vojvodina, Hungarian-language pre-school education is provided in 27 municipalities. There are 5,142 Hungarian children in state-run kindergartens.

Primary education is provided in 28 municipalities.There are 10,434 children in 74 primary schools. There are 786 pupils in single classes and 53 in combined classes (i.e. less than 5 pupils in a single class).

Hungarian language secondary school education is provided in 37 institutions in 12 municipalities: 10 gymnasiums, 25 vocational secondary schools, 2 art schools. 2 Hungarian-language institutions founded in Hungary: the Dezső Kosztolányi Talent School and the Bolyai Talent School and College. 1,281 students 261 (3-year course), 1,020 (4-year course).

Higher education: 7 higher education institutions with accreditation in Serbia offer some level of education in Hungarian, most of them in Subotica: Hungarian Teacher Training Faculty, Subotica Technical College, Faculty of Civil Engineering, Faculty of Economics.

College in Novi Sad Europe College, 380 places. It fills up every year with Hungarian-speaking students.

Scholarships (basic, masters, doctoral, demonstrator), law scholarships.

Mother tongue teaching with elements of national culture is an optional subject in 86 institutions in 31 municipalities, with a total of 3,151 pupils.

"Learn Hungarian with us!" ministry-approved textbooks. Audiobooks.

Textbooks have been translated for all subjects.

Distance learning: 3,058 admissions (primary school 7 subjects, secondary school 2 subjects)

School buses: around 200 children use them in 13 municipalities.

Az Oktatásszakértői Adatbázis bemutatása

Aktuális híreink
Hírek

Szlovákiai magyar pedagógusok Pécsen

Az „OktOpusz Kárpát-medencei oktatásszakmai műhely fejlesztése és működtetése” című ERASMUS+ projekt részeként 2024 januárjától a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége partnerszervezetként csatlakozott. A projekt célja egy szakmai közösség kialakítása, amely támogatja a határon túli magyar pedagógusok szakértői felkészítését és együttműködését. A képzést Tratnyek Magdolna és Mandák Csaba tartotta, akiket Besnyi Izabella segített a projekt vezetőinek munkájában. A riportban megszólal Kardos Kornélia, a szádalmási alapiskola pedagógusa, valamint Ádám Lilla, a rimaszombati Tompa Mihály Református Gimnázium tanára, akik részt vettek a képzésen. Az is kiderül, hogy honnan érkeztek a pedagógusok Pécsre, ezt Majer Anna, az SZMPSZ pályázati koordinátora mondja el. A képzés tapasztalatairól és résztvevőinek élményeiről Tamás Ákos készített összeállítást.

Hírek

Oktopusz II.

Oktopusz Kárpát-medencei oktatásszakmai műhely fejlesztése és működtetése
2023-1-HU01-KA220-SCH-000152750


Folytatódik  Erasmus+ projektünk, melynek célja egy együttműködő  szakmai közösség működtetése, a határon túli magyar pedagógusok szakértői felkészítése, támogatása révén.
A korábbi konzorciumhoz - Innovatív Pedagógiai Műhely, Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete -  új partnerként csatlakozik a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége és a Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete így  a közös munka során lehetőség nyílik a határon túli magyar pedagógus szervezetek közötti szakmai együttműködés kiteljesítésére is.


A projekt célja egy olyan Kárpát-medencei szakmai közösség létrehozása és fejlesztése, mely támogatást képes nyújtani a határon túli minőségi magyar nyelvű oktatás fennmaradásához és fejlesztéséhez.


Az OktOpusz II. projektben folytatjuk a 2021-ben megkezdett fejlesztéseket, de új elemekkel is bővül a projekt.
A projekt kezdő időpontja: 2023. december 31.
A projekt befejezése: 2026. december 30.


OktOpusz Kárpát-medencei oktatásszakmai műhely fejlesztése és működtetése (2023-1-HU01-KA220-SCH-000152750)

Folytatódik sikeres Erasmus+ projektünk, melynek célja egy együttműködő  szakmai közösség működtetése, a határon túli magyar pedagógusok szakértői felkészítése, támogatása révén.
A korábbi konzorciumhoz - Innovatív Pedagógiai Műhely, Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete -  új partnerként csatlakozik a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége és a Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete így  a közös munka során lehetőség nyílik a határon túli magyar pedagógus szervezetek közötti szakmai együttműködés kiteljesítésére is.


A projekt célja egy olyan Kárpát-medencei szakmai közösség létrehozása és fejlesztése, mely támogatást képes nyújtani a határon túli minőségi magyar nyelvű oktatás fennmaradásához és fejlesztéséhez.


Az OktOpusz II. projektben folytatjuk a 2021-ben megkezdett fejlesztéseket. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az újonnan csatlakozó szervezetek, illetve pedagógusok felkészülésben részesülnek a szakértői adatbázishoz történő csatlakozáshoz. Ebben a felkészítésben innovatív elem, hogy a korábban már az adatbázishoz csatlakozott pedagógusok is közreműködnek majd.
75 új szakember bevonására kerül sor, akik számos képzési lehetőséget kapnak a szakértővé válás útján, ugyanakkor az adatbázisban már szereplő szakértők nonformális és informális tanulási alkalmak, szakértői műhelyek keretében mentorálásban részesülnek a szakértői életpálya építésében. Mindezekkel a tevékenységekkel a projekt hozzájárul a résztvevő pedagógusok szakmai professzionalizálódásához.


Másrészt megvalósul  a www.oktoped.hu oldalon elérhető szakértői adatbázis továbbfejlesztése, bővítése, az oktatási intézmények vezetőinek tájékoztatása az adatbázisban megjelenő szakértelem  felhasználásának lehetőségeiről, ezáltal is emelve a határon túli magyar nyelvű oktatás színvonalát, elősegítve a pedagógusok szakmai fejlődését.


Az adatbázis működtetésével megnyílik a lehetőség a szolgáltatást kereső intézmények, pedagógusok oktatási döntéshozók számára, hogy megtalálják azokat a szakértőket, akik az adott területen segítséget tudnak nyújtani, illetve a szakértőknek lehetőséget teremt a szakmai bemutatkozásra, megjelenésre. Tanulási lehetőségekkel támogatja a csatlakozó pedagógusokat szakmai fejlődésükben. Lehetőséget biztosít a transznacionális tapasztalatcserére, mobilitásra, új partnerségek, megalapozására.


A regisztrált szakértők további támogatást kapnak ahhoz, hogy közösségeikben támogatni tudják a tudásmenedzsment folyamatokat, mozgatói legyenek a helyben történő fejlesztéseknek. A szakértők ugyanakkor további közösségek számára nyújthanak segítséget helyi innovációk beindításában, továbbképzések megszervezésében.


Az OktOpusz II, felhasználva a szerveztek tapasztalatait a helyi erőforrások megerősítésére és fejlesztésére, valamint a tarnsznacionális együttműködésre koncentrál. Olyan tudásteremtő műhely létrehozását és működtetését teszi lehetővé, ahol lehetőség adódik a nemzetközi együttműködésre, közös munkára, nem csak a szerveztek vezetői között, hanem a gyakorló pedagógusok közösségében is.


A projektbe való bekapcsolódás lehetőségéről, a projekt eseményeiről a partnerszervezetek honlapján, közösségi platformjain valamint a www.oktoped.hu oldalon adunk tájékoztatást.


Rendezvények

Szakmai nap Szabadkán

Erdélyi és vajdasági pedagógusok gondolkodtak együtt ismét a Kárpát-medencei magyar anyanyelvi oktatás jövőjéről, attól a gondolattól vezérelve, hogy egymástól tudunk a legtöbbet és a leghatékonyabban tanulni.

A Szabadkán, az  Ivan Sarić Műszaki Iskolában megrendezett szakmai napon azok a pedagógusok vettek részt, akik a Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása és működtetése a határon túli magyar oktatás fejlődése érdekében 2021-2023 Erasmus + projekt keretében keresik a jó gyakorlatok és a szakértő tudás megosztásának lehetőségeit.

A szakmai programot az Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége és a magyarországi Innovatív Pedagógiai Műhely szervezte.

„Azt gondoljuk, hogy ez egy nagyon jó lehetőség hiszen két különböző régió, két különböző ország pedagógusai jöttek össze, de ugyanakkor közös számunkra az, hogy minden régió a kisebbség nyelvén oktat."- emelte ki De Negri Ibolya, az Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesületének elnöke.

„A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségénél mi úgy gondoljuk, hogy ez a lehetőség elsősorban azt jelenti a pedagógusok számára, hogy érezhetik, nincsenek egyedül.” – nyilatkozta a programmal kapcsolatban Köllő Zsófia, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének programigazgatója.

"Tegyük hozzáférhetővé  a szakmai kompetenciákat vagyis váljon elérhetővé az érdeklődők számára.”- foglalta össze a projekt fő törekvését Tratnyek Magdolna, az Innovatív Pedagógiai Műhely szakmai vezetője, hiszen a szakmai nap célja a szakértői adatbázis tartalommal való feltöltése volt. A résztvevő pedagógusok megismerhették és kipróbálhatták az információk  feltöltésének lépéseit, illetve számos tanácsot kaptak a feltöltésre kerülő anyagok tartalmával kapcsolatosan.

Az adatbázisba kerülő tartalmak alapján a szakértők kereshetővé válnak majd az erre a célra fejlesztett nyilvános online felületen. Így, azok az intézményvezetők, akik képzést szeretnének szervezni pedagógusaik számára az érdeklődésüknek megfelelő szakterületen belül pár kattintással megtalálhatják a  hozzájuk legközelebb működő, vagy számukra legszimpatikusabb szakértőt.

A szakmai napot egy lazább program követte. Az Erdélyből érkezett pedagógusok Szabadkával és Újvidékkel ismerkedtek.


Rendezvények

XXIV. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia

Önálló szekcióval mutatkozott be Egerben, a XXIV. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencián az OktOpusz - Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása Erasmus+ KA2 Program, melyet a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségével, valamint az Észak-Bácskai Magyar Pedagógusok Egyesületével partnerségben bonyolítunk le.

A rendkívüli érdeklődésnek örvendő szekció címe Szakértői együttműködés partnerségben - Erasmus+ 2021 volt.



Projektek

Aktuális projektjeink

Rendezvények

Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása és működtetése a határon túli magyar oktatás fejlődése érdekében

Partnerségi együttműködések a köznevelés területén

2023-1-HU01-KA220-SCH-000152750

A projektet megvalósító szervezetek:

    Innovatív Pedagógiai Műhely Nonprofit Kft. (IPM) - Magyarország (H)
    Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége (RMPSZ) - Románia (RO)
    Észak-Bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete (ÉMPE) - Szerbia (SER)
    Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SLO)
    Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete (SER)



A projekt rövid elnevezése: OKTOPUSZ II.

Rendezvények

Kárpát-medencei Oktatásszakértői Adatbázis kialakítása és működtetése a határon túli magyar oktatás fejlődése érdekében

Partnerségi együttműködések a köznevelés területén

2021-1-HU01-KA220-SCH-000034382

A projektet megvalósító szervezetek:

  • Innovatív Pedagógiai Műhely Nonprofit Kft. (IPM) - Magyarország (H)
  • Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége (RMPSZ) - Románia (RO)
  • Észak-Bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete (ÉMPE) - Szerbia (SER)

A projekt rövid elnevezése: OKTOPUSZ

Keressen regisztrált szakértőink között!

Az adatbázisban történő kereséshez nem szükséges regisztrálni. A továbblépéshez fogadja el az Innovatív Pedagógiai Műhely weblappal kapcsolatos adatkezelésekre vonatkozó adatvédelmi tájékoztatóját (megtekinthető az adatvédelmi tájékoztató oldalon)